Határtalanul! 7. nap 2016.06.04.

Határtalanul 2016. 7.nap

2016. június 4.

A reggeli után megérkezett a busz a szálláshoz és bepakoltunk. Elbúcsúztunk a házigazdáktól és elindultunk Nagybányára. Nagybányán ellátogattunk Győri Kinga festőnő műtermébe. Megnéztük a festményeit, majd mesélt arról, hogy hogyan tanítja a gyerekeket, miket szoktak csinálni. Ezután felmásztunk a Jókai-dombra, ahol a Nagybányai Festőiskola első nemzedékének volt egy pihenőhelye. Ez a faházikó szolgált a művészeknek menedékként, ha esett az eső. A nagybányaiak kedvelt pihenő parkjában ebéd előtt még játszottunk. Nagyon szuper mászókák és hinták voltak.

Ebéd után beszálltunk a buszba és meg sem álltunk a magyar határig. Szerencsére nem kellett sokat várnunk, hamar átjutottunk. Magyarországra érve mindenki hívta a szüleit.

Éva néni még kérdéseket tett föl az egész héttel kapcsolatban. Voltak komoly kérdések és persze voltak viccesek is. Egymást túlkiabálva próbáltuk a helyes válaszokat megadni.

Budapesten áthaladva Gábor bácsi idegenvezetést tartott a helyi nevezetességekről. Az iskolához bekanyarodva többen kicsit elérzékenyültek, amikor megláttuk a szüleinket. Kata néni itt is fotózott még párat. Nagyon tetszett ez a hét! Jó volna visszamenni, hiszen mindenből csak egy kicsit láttunk. Jó volna újra találkozni a gyergyószentmiklósi és a koltói diákokkal! Remélem sikerül őket viszontlátni! Irigykedve gondolunk a jövőre utazó hetedikesekre.

Mai képek: https://picasaweb.google.com/106401052852937435792/6292431748740438865

Határtalanul! 6. nap 2016.06.03.

Határtalanul 2016 6. nap

2016. június 3.

Ma reggel sajnos zuhogó esőre ébredtünk. Reggeli után elmentünk a koltói iskolába, ahol átadtuk az ajándékainkat a gyerekeknek, valamint Vargha Tamás államtitkár úr könyvadományait. Ezután közösen koszorút helyeztünk el Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobránál a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából. Eredetileg természetesen június 4-re terveztük a megemlékezésünket, de Nagybányán csak délután lesz a hivatalos ünnepség, amikor mi már hazafelé utazunk. Ezért gondoltuk, hogy egy nappal előbb a koltói gyerekekkel közösen ünnepelünk.

Ezt követően elmentünk Nagybányára. Itt az István tornyot néztük meg. Ez egy XIV. századi gótikus templom tornya. Maga a templom egy tűzvészben elpusztult, de a tornya megmaradt. A toronyból körbenézhettük a város régi főterét. Utána a régi Fő téren megnéztük az Erzsébet házat, ahol Szilágyi Erzsébet lakott. Az egykori Arany Sas fogadó épülete is itt áll, ahol Petőfi Sándor és Szedrey Júlia útban Koltóra megszálltak. Sajnos a református és a katolikus templom is zárva volt, így belülről nem tudtuk megnézni.

Ezután a Fő téren, egy teraszon rajzoltunk a még mindig szemerkélő esőben. Ebéd után a Bódi-tóhoz indultunk, ez a máramarosi vidék egyik legszebb tája. A terveink szerint itt is rajzoltunk volna, de sajnos útközben annyira elkezdett esni az eső, hogy vissza kellett fordulnunk.

A szálláson befejeztük a délelőtt elkezdett rajzainkat. Kicsit szomorúak vagyunk, hiszen holnap már hazafelé indulunk. Nagyon hamar elrepült ez a hét. Szívesen maradnánk még egy hetet. Örülünk, hogy megismerkedtünk a gyergyószentmiklósi és a koltói gyerekekkel. Biztos, hogy tartani fogjuk velük a kapcsolatot. Vacsora után mindenki leírta az élményeit az elmúlt napokról. Volt, aki versben, volt, aki prózában. Volt egy kis sírás a megható emlékektől, volt sok nevetés a vicces részek felelevenítése közben.

Ezután ellátogattunk az iskolában rendezett táncházba, ahol a koltói gyerekekkel közösen

táncolhattunk. A táncház után még ellátogattunk a koltói református templomba, amely a XVI. században épült. A szállásra visszaérve mindenki megpróbálta begyömöszölni a holmiját a bőröndökbe, hiszen holnap reggeli után már indulunk Nagybányára, aztán pedig hazafelé.

Mai képek: https://picasaweb.google.com/106401052852937435792/6291992416728590913

Határtalanul! 5. nap 2016.06.02.

Határtalanul! 2016. 5.nap 2016. június 2.

Nagyon korán keltünk, majd reggeli után bepakoltunk a buszba és fájó szívvel elbúcsúztunk. Még az időjárás is szomorú volt, zuhogó esőben integettünk a gyergyói gyerekeknek, tanároknak, kedves vendéglátóinknak.

Elindultunk Koltó felé. Utaztunk. Esett az eső. Mentünk, mendegéltünk, zuhogott az eső. Folytattuk a buszozást, szakadt. Beszterce felé érve megtekintettük a gótikus templomot, láttuk Beszterce templomtornyait, amelynél csak a kölni székesegyház tornya magasabb Európában.

Kora délután értünk Koltóra és addigra az eső is elállt. Az iskola magyar tanárja köszöntött minket. Ezután egy hetedikes diák mutatta be Koltót és az iskolát.

A fiúk nagy része elment focizni a koltói iskolásokkal. A többiek egy játékos vetélkedőn vettek részt.

Sok vidám feladat volt, a fehérvári és koltói gyerekek vegyes csapatokban vetélkedtek. Valaki este mondta, hogy már be is jelölték a fiúk a facebookon.

Ezután megnéztük a Petőfi Múzeumot. Sok érdekességet megtudtunk Petőfi Koltón töltött napjairól.

Kata néni lefotózott minket Petőfi és Szendrei Júlia szobránál és természetesen a híres somfánál is.

Gábor bácsi már a holnapot tervezte, hol fogunk tudni rajzolni.

Ezután mindenki a szállására ment. Három házban lakunk. A vendéglátóink finom vacsorával vártak.

Vacsora után még sétáltunk egyet, megnéztük a Vajda-forrást.

Hazatérve lassan (nagyon lassan) mindenki elcsendesedett és nyugovóra tért.

Mai képek: https://picasaweb.google.com/106401052852937435792/6291695548020941201

Határtalanul 4.nap 2016.06.01.

erdely
Határtalanul 2016.
2016. június 1. 4.nap
Ma a reggeli után elmentünk a testvériskolánkba és előadtuk a Szent László legendáiból összeállított műsorunkat. A gyergyói iskolások sok szeretettel fogadtak, igazi házi csokit is kaptunk. Köszöntött minket az iskola igazgatónője is. Mi is átadtuk Vargha Tamás államtitkár úr könyvadományait.
A műsor után felmentünk a Gyergyószentmiklós határában lévő Gac-oldalba. Itt 1944. szeptember 7-én 159 székesfehérvári honvédet lemészároltak. Megkoszorúztuk az emlékművet, elénekeltük a magyar és a székely himnuszt.
A mai túránk a Békás-szorosba vezetett. Kacskaringós úton jutottunk el a szorosba. Égig érő sziklák között sétáltunk.  A Gyilkos-tónál felelevenítettük a tó legendáját. Éva néni mesélte, hogy ez az első év, amikor nem esik az eső. Ebéd után még volt egy kis idő ajándékvásárlásra, majd a forrás vizével megtöltöttük a kulacsainkat és indultunk vissza a szállásra.
Este a vacsora után, amit a gyergyóiakkal közösen fogyasztottunk el, kezdődött a búcsú buli. Először a fiúk fociztak, sokan a kertben sétáltak, aztán beindult a táncolás.
Nagyon sajnáljuk, hogy már el kell mennünk, hiszen csak most ismerkedtünk össze az itteni gyerekekkel. Itt kellene maradni még egy hétig. A Gyilkos-tó partján hallotta a Kata néni az egyik fiútól, hogy az 1. nap volt a legjobb, mert akkor még sok volt hátra ebből az útból. Most pedig máris búcsúzni kell.
Mindenki kapott ajándékba a gyergyói gyerekektől egy hűtőmágnest és egy Gyergyóról szóló újságot. Mi is átadtuk az ajándékainkat.
A búcsú után mindenki a szobájába ment, hiszen reggel már korán indulunk tovább.

Határtalanul 3.nap 2016.05.31.

Határtalanul! 2016.
2016.május 31. 3. nap
Ma a bőséges reggeli után indultunk Gyimesbe. Az iskolánál még beszálltak a fogadó osztályból gyerekek és szülők.
A buszon Csilla néni, a gyergyói osztályfőnök több érdekes dolgot mesélt. Amikor átértünk Gyimesbe, megállt a busz a hegy tetején. Fantasztikus látvány tárult a szemünk elé. Gyorsan rajztáblát ragadtunk és Gábor bácsi vezetésével megpróbáltuk lerajzolni a gyönyörű hegyeket, égig érő fenyőfákat, a fenyőfák tetején ülő felhőket.
Gyimesfelsőlokon az Árpádházi Szent Erzsébet Római Katolikus Líceumot látogattuk meg. Itt Gál Tibor tanár úr mesélt az iskola történetéről. Utána az iskolában tanuló gyerekekkel együtt népdalt tanultunk. Átadtuk nekik Vargha Tamás államtitkár úr könyvadományát.
Innen Gyimesbükkre mentünk Deáky András nyugalmazott tanár úrhoz, aki a gyimesi csángókról mesélt nekünk. A finom ebéd után megnéztünk az Ezeréves határt, az utolsó magyar őrbódét, a Rákóczi várat, a kontumáci kápolnát és a hősi halottak emlékművét.
Csíksomlyó felé vettük az utunkat. A Kegytemplomban megcsodáltuk a könnyező Mária szobrát. Sajnos amint kiléptünk a templomból leszakadt az ég, hatalmas felhőszakadás kezdődött, így nem tudtunk felmenni a Nyeregbe.
Hazafelé megnéztük a Madéfalvi veszedelem emlékművét is.
A szállásra visszatérve vacsoráztunk, majd rövid próbát tartottunk a holnapi fellépésre.

Határtalanul! 2. nap 2016.05.30.

erdely2

2. nap 2016.május 30.

Reggeli után összecsomagoltunk, bepakoltunk a buszba.

Elindultunk Parajd felé. Útközben megtudtuk, hogy erről a vidékről származott az angol királynő őse, ezért Károly hercegnek van itt birtoka. Parajdon leereszkedtünk a sóbányába. Pontosabban busz vitt le minket. Megcsodáltuk a sóból faragott szobrokat, művészeti alkotásokat. Megnéztünk a bánya történetéről szóló kiállítást. Majd szabadprogram volt, sétáltunk a hatalmas termekben, lehetett hintázni, játszani, padokon beszélgetni.

Parajd után Korond következett. Itt egy nagyon érdekes dolog történt. Még tegnap a Királyhágón találtunk egy pénztárcát és egy pulóvert. Annyit tudtunk, hogy pár perccel előbb egy magyar csoport volt ott. Sajnos semmilyen személyes adat nem volt a pénztárcában. Kata néni este írt a facebookra, hátha mégis előkerül a gazdája. Szóval bekanyarodott a busz Korondon a parkolóba. Ott volt egy magyar rendszámú busz. Gábor bácsi gyorsan odaszaladt hozzájuk, hogy véletlenül nem ők voltak e, akik elhagytak valamit tegnap este. Ők voltak. A pénztárca telefonálás, internetezés nélkül is megtalálta a gazdáját.

Ezután, volt 1 óránk, hogy körülnézzünk Korondon. Éva néniék figyelmeztettek minket, hogy csak eredeti korondi terméket vásároljunk. Többen elmentünk egy fazekas mester, Józsa Lajos műhelyébe, ahol az égető kemencéket is megnézhettük.

Korondról már Gyergyószentmiklós felé vettük az utunkat. Csodálatos tájon haladtunk keresztül. Kacskaringós, erdei úton jutottunk át a hegyeken. Gyergyószentmiklóson felvettük a testvériskolánkban tanító Székely Csilla tanárnőt, aki a minket fogadó osztály osztályfőnöke. Nagyon kedvesen köszöntött minket. Elérkeztünk a szálláshelyünkre, ahol meleg ebéddel vártak. Ebéd után elfoglaltuk a szállásunkat. Mindenki 2 ágyas szobákban került elhelyezésre.

Délután ellátogattunk a Dévai Szent Ferenc Alapítvány Szent Anna Otthonába. Adományokat vittünk az itt élő gyerekeknek. A ház vezetője megmutatta az egész otthont, mesélt az életükről. Ezt követően a gyergyószentmiklósi örmény templomot tekintettük meg. Egy kedves, idős, örmény származású bácsi mesélt a templom történetéről, építési stílusáról. Nagyon megható volt, amikor örmény nyelven énekelt is nekünk. Este 8 órára voltunk hivatalosak a testvériskolánkba, a Fogarassy Mihály Általános Iskolába. Beültünk a fogadó osztály termébe, Csilla nénivel beszélgettünk, amíg az itteni diákok öltöztek, mert egy színdarabbal készültek nekünk. Nagyon érdekes volt, ők maguk írták a színdarabot is. Arról szólt, hogy vajon átlépjük-e a korlátainkat, vagy a minket korlátozó szabályokat. Megéri átlépni őket? Tényleg jobb kerítések, korlátok nélkül élni? Lehet, hogy nem is korlátoznak minket, hanem megvédenek?

Elgondolkodtató volt.

A darab után beszélgettünk, ismerkedtünk. A szállásra visszatérve vacsoráztunk, majd mindenki elvonult a szobájába és az élményekben gazdag naptól elfáradva tértünk nyugovóra.

A nap képei itt: https://picasaweb.google.com/106401052852937435792/6290581073453658193

Határtalanul! 1. nap 2016.05.29.

erdely

1. nap 2016.május 29.

Hajnali 3/4 5kor találkoztunk az iskola mögött. Gyorsan bepakoltunk, a tanáraink ellenőrizték az iratainkat, majd elbúcsúztunk a szüleinktől és elindultunk. Kata néni elkezdett fényképezni. A nyolcadikosok, akik tavaly voltak, erről már meséltek.

Izgatottan beszélgettünk, fényképeztünk, nagyon vártuk már ezt az utat.

A határhoz érve kicsit izgultunk, de viszonylag könnyen és hamar átjutottunk.

Nagyváradon keresztül folytattuk az utunkat, Éva néni megmutatta a székesegyházat, ahol Szent László el van temetve.

Bánffyhunyadon a református templomot néztük meg. Itt készült az első csoportképünk.

Innen a Tordai-hasadék felé vettük utunkat. Az előkészítő foglalkozáson már beszéltünk róla, megnéztük képeken, de élőben leírhatatlan a látvány. Fantasztikus, csodaszép, gyönyörű. Mindenki kattogtatta a fényképezőgépét. Csak tátottuk a szánkat, hogy lehet valami ilyen szép. Elindultunk a hasadékban, de alig léptünk párat, meg kellett állni egy csoportképre.

Nagyon jó volt a túra, csodaszép volt az idő is, az előrejelzésben fenyegető eső szerencsére nem ért utol minket. Egész nap sütött a nap.

A túra után már Marosvásárhely következett, ahol a szecessziós építészet gyöngyszemét, a Kultúr Palotát néztük meg. Természetesen itt is készült csoportkép.

Innen már a szállásunkra kellett csak elbuszozni. A panzióban már meleg vacsorával vártak minket. 2-3 ágyas szobákban lakunk. Vacsora után a fiúk fociztak, a lányok beszélgettek. A fárasztó nap után aztán hamarosan mindenki nyugovóra tért.

A nap képei itt: https://picasaweb.google.com/106401052852937435792/6290207452800415985

Határtalanul 2016 Szülői 2.

Tisztelt Szülők!

A képre kattintva elérhető a 2. szülői értekezleten levetített előadás.

hat szuloi

Határtalanul 2016 1.szülői

Tisztelt Szülők!

A képre kattintva elérhető az első szülőin levetített tájékoztató.