Határtalanul 2019

Határtalanul 7. nap 2019.06.01.

Reggel korán ébredtünk, majd a finom reggeli után bepakoltunk a buszba és búcsút intettünk Marosvásárhelynek.

Kanyargós utakon haladtunk. Megnéztük Ady és Boncza Berta házát, majd utaztunk tovább. Erdők, mezők, falvak, városok suhantak el mellettünk. A Királyhágóra felkapaszkodtunk a busszal, majd kiszállva csodáltuk a tájat. Itt vettünk búcsút Erdélytől.

Ezután a határnál álltunk meg, ahol gyorsan átjutottunk. Mikor magyar földre értünk, mindenki hívta a szüleit. Még pár óra út állt előttünk, de délután öt óra körül begördültünk az iskola mögé.

Néhány gondolat az elmúlt hétről:

„ Nekünk az egész nagyon tetszett. Azért nem emelünk ki egy napot sem, mert minden nap tanultunk valami újat, láttunk valami szépet. „

„Visszagondolva az elmúlt hét napjaira, egyetlen szóval fejezhetjük ki: lenyűgöző volt.”

„ Nagyon szerencsések vagyunk, hogy itt lehettünk. Ezt a hetet lehetetlen lesz elfeledni és remélem, viszontlátom Erdélyt, mert nagyon szép és érdekes, no meg még van látnivaló.”

Képek: https://photos.app.goo.gl/hsVysP3pSfTWtSANA

Határtalanul 6. nap 2019. 05. 31.

Erdélyi utunk utolsó teljes napjára virradtunk ma. A reggelit még Gyergyószentmiklóson fogyasztottuk el, ami virsli, felvágott, sajt volt.

Reggeli után elindultunk a szállásról. Az iskola előtt még megálltunk egy kicsit és elbúcsúztunk a gyergyói gyerekektől.

A buszunk ismét gyönyörű helyeken haladt keresztül. Éva néni mesélt, merre járt Petőfi Segesvárra menet.

Első állomásunk Korond volt. Itt először meghallgattunk egy rövid bemutatót a székely kapukról. Nagyon érdekes volt, hogy az egyes minták mennyi mindent jelentenek. Ezután lehetőségünk volt vásárolni mindenféle korondi kerámiát. Bögrét, tálat, faragott fa holmikat, finom mézet, lekvárt.

Korondról Parajdra mentünk, ahol a sóbányába ereszkedtünk le. Hatalmas tereket vágtak a hegy gyomrába. Lehetett vásárolni, volt játszótér, büfé.

Mai napunkon az utolsó állomás Marosvásárhely volt. Itt megnéztük a várat, és Bernády házat.

Ezután elfoglaltuk az utolsó szállásunkat. A vacsora grillezett csirkemell és párolt zöldség volt. Lassan elcsendesedtünk. Holnap már hazafelé tartunk.

Képek: https://photos.app.goo.gl/cQc4fGgHXqzv9E5C8

Határtalanul 5. nap 2019. 05. 30.

Ma esős időre ébredtünk. Reggelire a szokásos finom tea, bundás kenyér és szendvics volt.

Mire megettük a reggelit, elállt az eső. Elindultunk a Gyilkos-tóhoz. Gyönyörű kanyargós hegyi úton haladtunk. Mindenki a busz ablakaiban csodálta a tájat.

Először a Gyilkos-tónál álltunk meg. Miután kigyönyörködtük magunkat a tóból kiálló jellegzetes facsonkokon, elindultunk az út mentén, a Békás-szorosban. A szorosban végig kísért minket Bogyó és Babóca, egyesek szerint Béla és Dezső, akik két kutya voltak, akikről megállapítottuk, hogy nem ismerik a KRESZ szabályait.

A szorosból busszal mentünk vissza a Gyilkos-tóhoz, ahol ebédeltünk. Utána volt lehetőség vásárolni, ki macis párnát, ki hűtőmágnest, ki sakkot vett.

Hazafelé már a buszban ültünk, amikor esni kezdett az eső, és érdekes időjárási jelenséget figyelhettünk meg, egy mini forgószél alakult ki a felhők között.

Sajnos a Gac-oldalba a zuhogó eső miatt nem tudtunk felmenni, így nem tudtuk megkoszorúzni az itt elhunyt székesfehérvári katonák sírját.

Délután hivatalosak voltunk a gyergyószentmiklósi Fogarassy Mihály Általános Iskola fennállásának 50. évfordulója alkalmából rendezett ünnepségre. A gyergyói diákokkal pedig a városban sétálhattunk.

A vacsora nagyon finom volt, pizza és jégkrém.

Holnap már elhagyjuk Gyergyót és lassan közeledünk hazafelé.

Mai képek: https://photos.app.goo.gl/Bn2TeMVBxwDCqwK29

Határtalanul 4. nap 2019. 05. 29.

Az éjszakai eső után napsütéses, de kissé hűvös reggelre virradtunk. Bőséges reggelit kaptunk, volt felvágott, sajt, lekvár, paprika, paradicsom, uborka.

Reggeli után Gyimesbe indultunk. Velünk tartottak a Fogarassy Mihály Általános Iskola tanulói is. Először a Fügés-tetőn álltunk meg, ahol betekinthettünk a Gyimes völgyébe. Csodaszép látvány volt. Innen folytatva az utat, első megállónk a gyimesfelsőloki Árpádházi Szent Erzsébet Római Katolikus Líceum volt. Itt az iskola alapítója, Berszán Lajos atya fogadott minket és mesélt az iskoláról.

Innen az 1000 éves határhoz mentünk Gyimesbükkre. Lélegzetelállító volt a látvány, gyönyörű hegyek, völgyek, égig érő fenyőfák. A határon felmásztunk a Rákóczi várként ismert őrtoronyba és itt is kattogtak a fényképek, mert nem lehetett betelni a látvánnyal.

Innen Deáky András nyugalmazott tanár bácsihoz mentünk, ahol először bográcsgulyást ebédeltünk, majd meghallgattuk András bácsi előadását. Elmondta, hogy mennyit kell küzdeni az itteni embereknek, hogy megmaradhassanak magyarnak. Kért minket, hogy éljünk úgy, cselekedjünk úgy, hogy ne kelljen szégyellni, hogy magyarok vagyunk.

Innen a Kontumaci kápolnához és az Élet, Hit, és Nemzet kapujához és a kopjafa sorhoz másztunk fel.

Utunkat Csíksomlyó felé folytattuk, ahová június 1-én a pápa is ellátogat. Elsőként a kegytemplomba tértünk be, majd a Barátok Feredőjénél forrásvizet vettünk és felmásztunk a hegy nyergébe a hármas halom oltárhoz. Lefényképezkedtünk annál a székely kapunál, amit a pápa tiszteletére faragtak, de feljebb már nem engedtek minket biztonsági okokból.

Hazafelé megálltunk vásárolni. Vacsorára értünk vissza a szállásra. A vacsora borsóleves, sült csirkecomb és hasábburgonya, vagy ahogy itt mondják szalmapityóka volt.

Vacsora után megírtuk a beszámolókat, aztán még lehetőség volt egy kis beszélgetésre, játékra.

Fél 10 után már a szobáinkban készültünk a lefekvéshez, hisz holnap is hosszú nap vár ránk.

Képek: https://photos.app.goo.gl/kx5PXdmBFCqTb7B8A

Határtalanul 3. nap 2019. 05. 28.

Ma reggel 8 órakor elindultunk Koltóról. Felszálltunk a buszra és csak utaztunk, utaztunk és utaztunk. Hegyre föl, hegyről le. Kanyarogtunk jobbra, kanyarogtunk balra. Éva néni közben több érdekes dolgot mutatott nekünk.

Hét hosszú óra után megérkeztünk Gyergyószentmiklósra. Itt finom ebéd várt minket, tárkonyos krumplileves, milánói és kürtös kalács.

Ebéd után a gyergyószentmiklósi testvérosztályunkkal elmentünk a Szent Anna gyermekotthonba, ahová adományokat vittünk.

Innen elsétáltunk a Fogarassy Mihály Általános Iskolába, ahol a hetedikesek színdarabját néztük meg, melyet az iskola fennállásának 50. évfordulójára készítettek.

Csilla néni, az itteni osztályfőnök beszélt kicsit az itteni tanítás menetéről. Irigykedve hallgattuk a sok szünetet, de azért nem cserélnénk, nekik meg több órájuk van egy napon.

Vacsorára szendvics és nagyon finom tea volt. Utána kaptunk még egy kis időt beszélgetni, játszani, illetve megírtuk a beszámolóinkat.

Lassan elcsendesült minden szoba.

Holnap Gyimesbe és Csíksomlyóra látogatunk.

Képek: https://photos.app.goo.gl/2VguTPYY5PWU6yZy7

Határtalanul 2. nap 2019. 05. 27.

Mai nap napsütéses reggelre virradtunk. A reggeli igazi terülj-terülj asztalkám várt minket. Volt tojás, felvágott, sajt, paprika, paradicsom…

Reggeli után elmentünk a Művelődési házba, ahol Petőfi Sándorról, Teleki Sándorról és Koltóról hallgattunk egy előadást. Utána megnéztük a múzeum kiállítását.

Innen elsétáltuk a temetőbe, ahol Teleki Sándor gróf sírja található. Megnéztük a Petőfi Sándor Általános Iskolát is.

Ebédre gombóc leves, párizsi szelet és tepsis krumpli volt, amit már Nagybánya felé egy étteremben fogyasztottunk el.

Nagybányán először a régi Főteret néztük meg. Megnéztük az István tornyot, azt a helyet, ahol Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szállt meg a mézes hetekre menet.

Ezután kaptunk egy kis szabadidőt, tudtunk fagyizni, és vicces ajándékokat vásárolni. Fél 4-re vártak minket a Teleki Magyar Házban. Ez a nagybányai magyarság központja. Táncházat, nyugdíjas klubot és még sok programot tartanak itt.

A délutánt egy nagy játszóterezés zárta. Egy hatalmas parkban játszottunk, láttunk mókusokat is.

Koltó felé még betértünk egy nagy bevásárlóközpontba is.

A vacsora gyümölcsleves, rizs és csirkepörkölt volt, majd desszertnek fagyit is kaptunk.

Este megírtuk a beszámolóinkat a mai napról, majd játszottunk.

Lassan elcsendesedtünk, holnap reggel már Gyergyószentmiklós felé indulunk.

Képek: https://photos.app.goo.gl/LbkbJ4tiqDVMMYM69

Határtalanul 1. nap 2019. 05. 26.

Reggel 9 órakor találkoztunk az iskola mögött. Ezt a mai napot nagyon vártunk és izgultunk is.

Hosszú út várt ránk. Kata néni elmondta, hogy merre fogunk menni.

A határon feszült csendben vártuk, hogy ellenőrizzék az iratainkat. Átlépve a határt, megláttuk a napsütötte dombokat és hegyeket.

Mikor megérkeztünk a koltói szállásra, nagyon el voltunk ragadtatva. Erika néni a szállásadónk, már várt minket.

Az étel és az ital, ( meg a wifi) nagyon jó volt. Vacsora után ( húsleves volt, aztán pörkölt tésztával) elmentünk a Teleki kastélyhoz. Megnéztük Petőfiék szobrát és a kőasztalt a somfával, ahol állítólag megírta a Szeptember végént. Láttuk a 350 éves kőrisfát, amit Petőfi is látott. Ezután elsétáltunk a Vajda-forráshoz és ittunk annak frissítő, nektárral felérő, zamatos vizéből.

Az emléktábla szerint Teleki Sándor és Petőfi, a költő ittartózkodása idején, akár naponta kétszer is elsétáltak ehhez a forráshoz. Megtisztelő volt, hogy mi ugyanebből a forrásból ihattunk.

A szállásra visszatérve, megtisztultunk az út porától, majd lassan nyugovóra tértünk.

Holnap is új izgalmak várnak ránk.